mandag 28. desember 2009

Oppfriskete stoler


Jeg har lenge gått og tenkt på at spisestuestolene burde vært trekt om. De en gang så lyse og lekre stoltrekkene, bar nå tydelige preg av husets søte små, og jeg vil helst slippe å tenke på hva som egentlig er gnidd ned i de stoltrekkene....

Derfor hadde jeg bestemt meg for at denne gangen skulle stolene trekkes om med voksduk. Ikke sånn glinsende PVC duk, men en mer stofflig utgave. Og lenge har jeg vært på jakt etter akkurat det rette stoffet, og jeg fant det ikke før for noen uker siden da jeg var på Home and Cottage for å bruke et gavekort jeg hadde fått. Der hadde de de en kjempeskjønn perlegrå voksduk med hvite polkadotter. Perfect!


Det tok jo ennå et par uker etter stoffet var kjøpt inn før det havnet på stolene. Man rir tross alt ikke den dagen man saler her i huset.... Men omsider var trekkene på, og mor (og far faktisk) var storfornøyd.

Nå i julen har det vært helt genialt å ha trekk av voksduk. Med ribbefett, rød saus, is og sjokolade godt sauset inn i stoltrekkene - sier jeg som på reklamen:"Just wipe it off!" Utrolig enkelt - og herlig:-)

Sender samtidig en stor hilsen til Princess-damen som sa til min venninne Linda at dette IKKE gikk an, og at hun ALDRI hadde hørt om noen som hadde gjort noe slikt....Det går helt FINT, ikke så lett å få flotte hjørner kanskje, men fint nok for oss ihvertfall....


Og da vi først var i gang, så tok vi likså godt stolen i gangen. Her brukte vi imidlertid vanlig stoff (anbefalt av Princess-damen..) Det er ikke så mye som skal til for å piffe opp gamle møbler. Gøy er det ihvertfall!

18 kommentarer:

  1. Kjempelekkert! og praktisk med slikt trekk når man har unger til bords;)
    Kos deg videre og klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Du er nå et multitalent! En lur idè, og resultatet ble jo riktig så flott!
    Ha en flott kveld!
    Og hils din mor og si at jeg har prøvd å skrive en julehilsen i bloggen hennes, men kommer ikke inn....?

    SvarSlett
  3. Du får nå til all verden også, men jeg tror du skal stå over blondebilen. Den vil ikke bli enkel å vaske.

    Ellers vil jeg bare si: Bildet er bloggifisert.

    Klem

    SvarSlett
  4. Stolene ble kjempefine, og så praktiske! Så bra at du bare prøvde det ut istedenfor å lytte til princess-damen :)

    SvarSlett
  5. Voksduk er kjempeflott å bruke til å trekke om både det eine og det andre med. Ivertfall nå som voksdukane ikkje er så stive som dei var før.
    Stolane dine vart flotte, både dei med voksduk og med vanleg stoff.
    Ha ei fortsatt fin juleveke.
    Klem H

    SvarSlett
  6. Du er jo genial!!
    Stolene ble jo kjempefine og så utrolig pratisk da!!

    Og selvfølgelig skal dere få se bilder når teppe ferdig, regner med at jeg skal rekke det før året er omme.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Så smart da!
    Så ble de utrolig fine også!
    Hmm hvorfor tenkte ikke jeg på dette dsa ungene var små....?

    Ha en finfin kveld!
    Smil og klem

    SvarSlett
  8. Hei på deg min nye,gode bloggvenn! Takkar og bukkar djupt for koselege kommentarar frå deg i mitt fråvær,det er sååå kjekt!
    Har fått meg ein god latter under besøket hjå deg no,og spesielt av blondemannen.. Masse kjekke innlegg!
    Ha ei fortsatt fin romjul :0)

    SvarSlett
  9. Så lurt! Det ble jo kjempefint. Har noen spisestoler selv som jeg lenge har tenkt at jeg skulle trekke om, men de har et stoff- felt i ryggen, og da blir det litt for avansert...det har i hvertfall blitt utsatt - og nå er stolene blitt så ustø også, at jeg tror det blir nye i stedet... :)

    SvarSlett
  10. Så praktisk(og fint!) for oss med små barn:-)
    - det gjelder å prøve selv og IKKE høre på "alle" som sier det ikke er mulig!!
    (har erfart det mange ganger selv med mine "kreative" krumspring, he he!)
    Men hekling av biler overlater jeg til noen andre,fniis!
    Ha en fortsatt kreativ romjul Barbro:-)
    Klem,Hege.

    SvarSlett
  11. Stolene ble flotte! Gjorde det samme for et par år siden, og de holder seg godt.
    Ha fortsatt noen fine romjulsdager. : )

    SvarSlett
  12. Lekkert og praktisk. Når man har små barn må man alltid tenke ut praktiske løsninger som skaper en enklere heverdag...

    SvarSlett
  13. Så vakker stolen ble. Utrolig for en forskjell. Ikke det at den ikke dugde før men det ser jo ut som en annen stol.
    Det var utrolig smart med voksduk på setet. Jeg burde hatt gjort noe slik jeg også for jeg er redd hver gang noen søler. Jeg ser for meg lin, stifte pistol og masse jobb med en gang. he he
    Ha en herlig dag. Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  14. Stolen blei jo kjempelekker! Digga det polkadot-mønsteret i kombinasjon med dus farge på stolen.
    Dette er kanskje ein idè for meg - me skal nemleg pussa opp eit gamalt hus som mannen min har arva. Arbeidet startar til våren og det er snakk om totalrenovering (feriebolig). Då må eg nok samla inn litt diverse av gamle møblar og bruka, som står i stil med plassen og huset. Kjem til å tråla interiørbloggar framover ;)

    SvarSlett
  15. Har virkelig aldri tenkt på et som en mulighet! Fantastisk tips å få.
    La merke til at du var innom Emmelines årskavalkade du også - er det ikke utrolig hvordan hun greier å holde så perfekt og flott over tid med så mange barn!??! Et mysterium! :-)

    SvarSlett
  16. Så smart og de ble kjempefine. Ga meg en ide der... Har noen krakker som skal trekkes om.
    Fortsatt fin romjul.

    SvarSlett
  17. Kjempe fint trekk til stolene. Må være kjempe praktisk med små unger i huset!
    Ser du er effektiv i romjulen! Klem

    SvarSlett
  18. Inspirerende og så smart! Dette må jeg tenke litt på. Kanskje jeg skal hive meg på et oppussingsprosjekt av spisestuestolene våre?
    Klem Ellen:)

    SvarSlett