tirsdag 7. desember 2010

Silkisleire - morsomt for små og store


På hobbybutikken var de dessverre utsolgt for silikisleire, så vi får bruke bilder fra i fjor på dagens innlegg. Silikisleire er en hvit papirleire som bare trenger lufttørke og som ikke er noe spesielt grisete. Perfekt å holde på med sammen med barn. I fjor lot vi oss inspirere av de fine keramikkhjertene over:-)


Først kjevlet vi leiren til en leiv. Deretter brukte vi ulike heklebrikker og kjevlet mønster i leiren.


Så trykket vi ut figurer ved hjelp av pepperkakeformer.



Til slutt laget vi hull til oppheng, og lot figurene tørke til de var gjennomtørre. For å få fine, jevne kanter kan det være greit å pusse litt over med sandpapir når figurene har tørket.


Papirleirehjertene er også fine når de er helt glatte, og så kan man f.eks. dekorere med glans eller servietter ved hjelp av decopagelakk. Eller hva med å printe ut bilder av de søte små (print ut på vanlig papir og fest med decopagelakk. Forsegl til slutt bildet ved hjelp av lakken). Koselig å henge på juletreet eller gi vekk i gave til stolte besteforeldre:-)





22 kommentarer:

  1. Så morsomt.. Har akkurat laget det samme med mine barn, og helt etter samme inspirasjon; kjøpte et slikt hjerte til meg og min mor i fjor! Vil ellers bare si at du har en herlig skrivemåte og har mange inspirerende og morsomme inlegg. Fortsatt god advent! :-)

    SvarSlett
  2. Wow disse var flotte, takk for at du deler ideen med meg.

    Ha en fin førjulstid.
    Marianne

    SvarSlett
  3. Nå kom jeg på at jeg har slik leire liggende ett eller annet sted. Jeg bør kanskje finne den fram og sette i gang, for her ble jeg inspirert. :)

    SvarSlett
  4. OI! Så smart! Og så stilig det ble! Det må jeg jammenmeg prøve:) Alltid like inspirerende å besøke deg:) god kveld!

    SvarSlett
  5. Så flotte de var, også veldig kreative!

    SvarSlett
  6. Og så fine som pakke-lapper!
    He, he her kommer jeg "inn fra venstre";-D
    Nå om dagen er strikketøyet det mest kreative jeg klarer med på kveldene-puh(du skulle advart meg, fnis!):-D
    Ha en kos kveld snuppa,
    klem Hege.

    SvarSlett
  7. Hjertene dine ble kjempefine. Nesten samme teknikk som keramikeren bruker som jeg skrev om - bare at hun da bruker leire og brenner den!

    Ha en fin kveld. Klem

    SvarSlett
  8. Så fint det ble, har aldri hørt om det før...
    MEN det må prøves ( smiler... noe nytt å prøve )
    Ha en forsatt fin kveld, klem.

    SvarSlett
  9. Så flotte!
    Fin førjulsaktivitet eg kan ha saman med dei to eldste ungane...absolutt ein kjempeidé og veldig kreativt!

    SvarSlett
  10. Disse er kjempeflotte, kom på nå at jeg tenkte å lage sånne i fjor....kanskje det blir i år?

    SvarSlett
  11. Kjempe fine ...og fikk lyst å prøve...alt hva jeg har lyst til...har egentlig ikke tid å gå på jobb hi hi

    Ha en fin kveld

    Klem fra meg

    SvarSlett
  12. spennende sikkert gøy med noe annet matriale

    SvarSlett
  13. Jeg husker disse fra i fjor, og skreiv vel da noe sånt som at det så enkelt ut og at jeg ville prøve meg. Men det har blitt med tanken....

    SvarSlett
  14. Så lurt og så nydelige!
    Det var jo en topp idè:)
    Hmmm.... må sjekke om slik leire er tilgjengelig på Panduroen her...:)

    Klem Line

    SvarSlett
  15. hei.
    men å nydelig disse ble, kjempefine å så flinke dere er, skal se etter sånn leire,
    så dumt de ikke hadde mer igjen hos deg,
    kreativ som alltid du min venn, bestandig en glede å titte inn her.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  16. :) Det skjer litt av hvert i huset ditt nu :) Hjerter av alle slags materialer. Det kan vi like. De hjertene laga med strikka duk va fantstisk fine. Så også at du var på NIB sin siste utfordring. Lykke til! :) Ha finfine dager mot en ny adventshelg! Klem

    SvarSlett
  17. Kjempefine hjerter!
    Ønsker deg en fortsatt flott adventstid!
    Klem : )

    SvarSlett
  18. Sånn leire er geniail og det blir jo så fin pynt!! Herlig å henge på pakkene!!
    klem♥

    SvarSlett
  19. Så fine de ble! Jeg lagde engler av silkisleire for noen år tilbake, men jeg synes den var litt vanskelig å jobbe med over tid, synes den sprakk opp lett... men, men det er sikkert enklere å kjevle og stikke ut figurer.

    SvarSlett
  20. Kjempestilig. Alt hva man kan få på Panduro!

    Catje

    SvarSlett
  21. Så fint det ble, Barbro, og så morsomt å lage! Jeg tror nesten det må settes opp på listen min over "gjøre med barnebarna"!

    En fin dag til deg & dine!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett