torsdag 29. desember 2011

O, jul med dine matgleder

Nok et koselig julebesøk er over og nok et kaloririkt måltid er fortært, pluss litt til. Jeg leste at man måtte gå i minst tre og en halv time for å forbrenne en ribbemiddag. Så kan man jo plusse på desserten, all sjokoladen, marsipanen, brusen... Med andre ord så måtte jeg ha gått fra morgen til kveld som en liten Duracellkanin for å forbrenne alt jeg klarer å trykke i meg i løpet av en dag. De fysiske utskeielsene de siste dagene har stort sett dreid seg om gåtur til Nesttun og hjem igjen, en distanse som knapt nok rekker til å gå av seg sausen til riskremen, så hold-in strømpebukser er en suveren oppfinnelse.

Til tross for det måtte vi bare prøve ut Manuelas cakepops. Kakerester har vi liksom nok av nå i julen, og restene av brownien ble gladelig ofret, og jeg gledet meg til en hyggelig stund sammen med ungene hvor vi skulle trille perfekte cakepopskuler som vi dyppet i smeltet sjokolade og lekkert dekorerte med kakepynt, hvorpå ungene etterpå skulle klappe begeistret i hendene over smaken av disse små lekkerbitene. For å gjøre en lang historie kort, så kan jeg bare konkludere med at

A: Ting er sjeldent så enkelt som det ser ut
B: Toro browniekake smakte ikke noe godt som cakepop
C: les for all del gjennom hele oppskriften før du begynner

Akkurat nå føler jeg alle forhåpninger om å bli en habil cupcakebaker har falt i grus. For når man ikke fikser noe så enkelt som cakepops, så kan jeg jo bare drømme om å trylle fram rosedekorerte cupkaces a la Manuela. 

Nyttårsforsett:
Lære meg å lage deilige vaniljecupcakes med delicious white chocolate frosting, eller eventuelt  fikse å lage cakepops - eller egentlig noe som helst fra kokeboken til Manuela. Og lese hele oppskriften før jeg begynner.

Jeg har nemlig et ørlite kakepyntingkompleks, uten at det egentlig stikker så veldig dypt. Det er tross alt bedre med kaker som ser litt snodige ut, men som smaker godt, enn omvendt:-) 

Ha en fin dag!

15 kommentarer:

  1. Hehe, jeg har og som forsett og lære meg nydelige cupcakes til neste år;)
    Selve kaken blir helt grei, men toppingen derimot... har ikke funnet noen perfekt oppskrift enda;)
    Boken du gav meg er det mange oppskrifter og fine bilder, så de skal testes ut en etter en;)
    Og med ny Kitchen Aid blir det jo artig og, hihi;)

    Ha en fin fin dga!

    Klem Line

    SvarSlett
  2. Mitt nyttårsforsett ligner mer på: slutte å lage ting som jeg bare "er nødt " til å spise... Ellers burde jeg nok øvd meg på kakepynting selv også, for ekstraordinært ser det sjelden ut ;)

    SvarSlett
  3. Hihi, :O))¨må le av innleggget ditt, men så sant du sier, har også spist alt for mye mat og godterier, tørr ikke gå på vekta engang, men skal begynne og trimme igjen , trener på modus, og liker og gå lange turer her hjemme, men har hatt en laang pause sia i høst, har vært bare dill med turer og trening sia da.
    Men nu e det slutt på latskapen, man får liksom mere energi når vi går mot lysere tider her i nord :)

    Ha en fortsatt fin romjul, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  4. Så kjekk gave fra sønnen. Kunne tenkt meg denne boken også, men som du sier burde jeg heller gå 8 timer om dagen framover for å forbrenne alt jeg har konsumert den siste uka, enn å bake cupkakes.
    Snakker om å ut å gå. Er på tur ut for å hente bilen etter selskap i går. Bedre enn ingen tur he he.
    Ha fine dager og riktig godt nytt år.
    Klem
    Randi

    SvarSlett
  5. Denne boka her skal jeg kjøpe meg også, og skal få lært å lage slike nydelige roser oppå cupcakesa. Bakingen er i og for seg greit her i huset, men pyntinga går det verre med. Ser ut som et realt flykræsj i forhold til det som det egentlig skal se ut som.. men men. Øvelse gjør mester, er det ikke det de sier? ;)
    Lykke til videre med prosjekt kakebaking. Går ut ifra at jeg etterhvert kommer til å se masse nydelig pynta kaker på bloggen din i tida framover.

    Ha en fortsatt flott romjul.
    klem Jane

    SvarSlett
  6. Tenker a anskaffe meg den boka nar jeg er hjemme i NOrge neste gang. Synes du skal vaere ekstra stolt av din store sonn som fant pa dette helt av seg selv - matvett har han i alle fall! Ovelse gjor mester, vettu! :-)

    SvarSlett
  7. Ha ha, Barbro, fornøyelig lesing som alltid. Du trenger ikke være Manuela, du er en fullgod Barbro.

    SvarSlett
  8. Hehe...Du tror vel ikke at Manuela fikset alt helt perfekt første gangen heller, vel. Hun har sikkert brukt Toro hun også....en gang...for lenge siden.
    Toro Brownies er nå det beste som fins da, så det er nå kanskje unødvendig også å lage cakepops av restene. Det burde ikke være rester igjen etter den...
    Det her ble litt rør...er slapp og lat med alt for mye sukker innabords!! KLEM!

    SvarSlett
  9. Du greier det nok! Eg har ikkje tenkt å prøve. Men i morgon har eg visst lovt ungane å bake Pias Oreo igjen. Tør ikkje tenke på kor langt ein må gå etter inntak av Oreoen
    God romjul til deg!

    SvarSlett
  10. Jeg prøvde jo cakepops en gang, det skulle jo være så enkelt. Men å dyppe dem i smeltet, hvit sjokolade var alt annet enn enkelt...

    SvarSlett
  11. Du kan iallfall kunsten å pynte hus og gjøre det vakkert rundt deg. Flinkis til å sy også du Barbro.Ønsker deg en fin nyttårshelg.
    Klem

    SvarSlett
  12. Det er godt vi er flere! Ribbe? Ja takk! Gjerne etterfulgt av sjokolademousse, konfekt, iskrem og kjeks. Deretter er det bare å gyve løs på den breddfulle julestrømpa jeg fikk av min kjære, samt en ørliten irish i glasset. Når irishen er borte er pinadø ribba blitt kald, og kald ribbe er jo som kjent knallgodt!

    Det er godt at det ikke er hva man spiser mellom jul og nyttår som teller, men snarere mellom nyttår og jul!

    SvarSlett
  13. Hihi :-)
    Hærlig skrevet :-)
    Hva syntes eldstegutten om smaken da ?
    ( siden han hadde kjøpt boken :-)

    SvarSlett
  14. Er best å ikke tenke på hvor mye vi må trimme for å forbrenne alt ekstra vi spiser i juletida. Øvelse gjør mester, så du tryller nok snart fram lekre småsaker, med din egen vri.
    Takk for det gamle året og ha en flott nyttårsaften!

    SvarSlett
  15. Hihihi, du skriver så godt!! Har akkurat "funnet" bloggen din. For meg er den som en liten "skatt" her i blogglandia! Syns du lager mye flott! Morsomt at min beste venninne heter Barbro og jeg Johansen til etternavn:))
    Jeg har ingen blogg selv, men vil nok følge din fremover :)

    Ha en fortryllende nyttårsaften!

    Julehilsen fra Prinsesse Tante Anita :)
    Ps! Født uten tittel, ordnet egen tittel :)

    SvarSlett